Monday, May 9, 2011

بیانیۀ انجمن پژوهشگران ایرانی مستقر در اروپا و وضعیت ناگوار پناه‌جویان ایرانی

در حالی که برخی خبرها حکایت از اعتصاب غذای تعدادی از پناه‌جویان ایرانی درسوئد و انگلستان دارد، انجمن پژوهشگران ایرانی مستقر در اروپا با صدور بیانیه‌ای خواستار آن شده‌اند که دولت‌های اروپایی پرونده پناه‌جویان ایرانی را با دیدی مثبت بررسی کند. بیانیه این انجمن در حالی صادر شده است که برخی از پناه‌جویان ایرانی در لندن و گوتنبرگ دست به اعتصاب غذا زده‌اند. در لندن هفت نفر از پناه‌جویان در مقابل ساختمان عفو بین الملل در لندن با دوختن لب‌های خود نسبت به آنچه که آن را عدم رسیدگی به پرونده‌هایشان می‌خوانند، دست به اعتصاب زده‌اند. بیش از پنجاه نفر از پناه‌جویان ایرانی در سوئد که حدود شصت روز است در اعتراض به چگونگی بررسی پرونده‌های مهاجرت در این کشور دست به تحصن زده‌اند، با چادر زدن در مرکز شهر گوتنبرگ دست به اعتصاب غذا زده‌اند. پیش از این نیز خبری منتشر شده بود که براساس آن یکی از پناه‌جویان ایرانی در هلند پس از عدم پذیرش در این کشور و عدم موفقیت در اخذ اقامت دست به خودسوزی زده بود.


متن کامل بیانیه ای که توسط انجمن پژوهشگران ایران منتشرشده به شرح زیر است :

انتخابات تقلبی ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ که موجب تظاهرات توسط میلیون ها نفر از شهروندان گردید و با سرکوب وجشیانه توسط رژیم جمهوری اسلامی با تیراندازی، شکنجه، تجاوز به عنف، اعدام و دستگیری و زندانی کردن معترضان مواجه شد که بطور کامل در تاریخ ثبت شده است. بسیاری از مردان جوان و فعالان جنبش زنان پس از آن مجبور به فرار از میهن خود شدند و به دنبال پناهندگی به کشورهای مختلف اروپایی رو آوردند. با اتکا به اعلامیه جهانی حقوق بشر که پس از جنگ جهانی دوم به تصویب رسید تعداد زیادی از ایرانیانی که از ترس آزار و اذیت به خاطر دیدگاه های سیاسی خود تحت تعقیب بودند به دنبال پناهگاهی در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه ، یونان ، آلمان ، فرانسه ، کشورهای اسکاندیناوی و بریتانیا مهاجرت کردند. در این راستا در یک ماه گذشته یک ایرانی پناهنده که تقاضای پناهندگی اش رد شده بود در آمستردام خود را به آتش کشید و یک گروه از پناهندگان ایرانی در یونان به اعتصاب غذا دست زدند.

اقدامات برجسته و مشخص اعتصاب غذای پناهندگان ایرانی مورد توجه رسانه های جهانی قرار گرفته و پس از آن محکومیت جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته است. ین اقدام جسورانه پناهندگان ایرانی هیاهوی تبلیغاتی جمهوری اسلامی در بحرین, و سایر کشورهای منطقه جمهوری اسلامی را به انتقام علیه خانواده های این پناهندگان واداشته, خانواده های آنها را تحت تعقیب قرار داده و به آزار و اذیت کردن آنها پرداخته اند.

در چنین شرائطی و با توجه سوابق وحشتناک ضد بشری تروریستهای دولتی جمهوری اسلامی ، ما مصرانه از دولت های غربی می خواهیم که با نهایت همدردی و با دیدی مثبت پرونده های پناهندگان ایرانی را بررسی کنند.

No comments:

Post a Comment