Monday, May 9, 2011

عوامل اصلی رد درخواست پناهجویان ایرانی


عوامل متعددی در سخت تر شدن مراحل پذیرش پناهندگی پناهجویان ایرانی دخیل است که میتوان آنها را به ترتیب اهمیت به شرح زیر دانست :

اول – رشد اسلام هراسی در اروپا . بطور کلی بخاطر مسئله افزایش تهدیدات تروریستی از سوی گروههای تند روی اسلامی و قاطی نشدن پناهنده های مسلمان با جوامع میزبان خود ، سیاستگذاران مهاجرتی اتحادیه اروپا در مورد پذیرش پناهجویانی که از کشورهای مسلمان نشین به کشورهای عضو این اتحادیه می آیند سیاستهای بسیار محتاطانه و محافظه کارانه ای را در پیش گرفته اند .

در مورد ایرانیان نیز همان سیاستهای عمومی که در مورد سایرپناهجویان خاورمیانه ای وجود دارد اعمال میشود بدون اینکه به خصوصیات ویژه فرهنگی آنها توجهی بشود . این نکته به نظر نادیده گرفته میشود که پناهجویان ایرانی با ادعای ترس از یک حکومت اسلامی و در تضاد با آن است که کشور خود را ترک کرده اند و به اروپا پناهنده شده اند . نکته جالب اینجاست که حتی پناهجویان ایرانی که ادعای پیروی از سایر ادیان رادارند و خود را غیر مسلمان میدانند نیز از این قاعده مستثنی نیستند و با همان محدودیتها روبرو هستند .

دوم – علاقه پناهنده های ایرانی برای رفت و آمدن به ایران . در بین مسئولان و تصمیم گیران امور پناهندگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا معروف شده است که ایرانیان پناهجو که با ادعای در خطر بودن جان و آزادیشان درخواست پناهندگی میدهند ، به محض دریافت پناهندگی و اطمینان یافتن از برقراری حقوق و مزایای قانونی که از آن برخوردار میشوند به سفارتخانه های جمهوری اسلامی مراجعه میکنند و با دریافت پاسپورت ایرانی آزادانه بدون برخورد با هیچ مشکلی به کشور خود مسافرت میکنند .

البته مطابق قوانین این کشورها ایرانیان میتوانند دارای وضعیت " دو ملیتی " باشند و از این نظر منع قانونی وجود ندارد . اما سفارتخانه های جمهوری اسلامی در کشورهائی که به ایرانیان پناهندگی میدهند به طور مرتب هرچند ماه یکبار لیست پناهندگانی را به وزارت امورخارجه آنها ارسال میکند که بدون برخورد با هیچ مشکلی به ایران رفت و آمد کرده اند . این لیستها با ذکر جزئیات از تاریخ ورود و خروج به ایران پناهنده ها برای این به کشورهای میزبان ارائه میشود که به دولتهای اروپائی نشان دهند که ادعای آنها در مورد نقض حقوق بشر در ایران بی اساس است . این روش جمهوری اسلامی بسیار موثر بوده است و تردیدهای بسیار جدی در مورد وضعیت نابسامان حقوق بشر در ایران به وجود آورده . تا جائیکه امروزه مسئولین امور پناهندگان در کشورهای اروپائی به این باور رسیده اند که مسئله پناهجویان ایرانی خیلی هم جدی نیست و آنها را در اکثر موارد با خطر جانی روبرو نمیدانند .

سوم – برخی رفتارها و سوء استفاده های عجیب پناهنده های ایرانی مقیم اروپا . متاسفانه برخی برخوردها و سوء رفتارهای ایرانیان پناهنده ساکن اروپا هرچند بسیار کم تعداد هستند و به ندرت اتفاق می افتند ولی بسار مورد توجه رسانه ها قرار میگیرند و روی آنها تبلیغات میشود . بطور مثال چندی پیش ماجرای یک پناهنده ایرانی که با استفاده از ترفندهای خاص از سه کشور آلمان و بلژیک و هلند به مدت چند سال حقوق پناهندگی دریافت میکرده است بسیار بر سر زبانها افتاد و به عنوان سوء استفاده بسیار شدید از مالیات شهروندان اروپائی همه جا از آن صحبت بود .

دستگیری چند ایرانی فعال در باندهای قاچاق مواد مخدر و قاچاق زن که همگی برخوردار از حقوق پناهندگی در اروپا بودند نیز در طی چند سال اخیر بر بدگمانی ها نسبت به پنا هندگان ایرانی افزود که البته بیشتر دود آن به چشم پناهجویان منتظر جواب رفت تا خود پناهندگان ایرانی .

گوش سپردن به شایعات

وکیل مذکور که خود یک فعال حقوق بشر نیز هست به گزارشگر ما گفت که علاوه بر موارد فوق مشکل دیگر ایرانیان پناهجو این است که بدون آشنائی با مقررات در مورد درخواست پناهندگی اقدام میکنند و بیش از اینکه به راهنمائی افراد متخصص توجه کنند به شایعات متداول گوش میدهند و بر اساس آنها که معمولا درست هم نیست عمل میکنند .

او در این مورد کامبیز روستائی را مثال میزند که پس از سالها اقامت در هلند هرگز مدارک شناسائی خود را به مسئولان بررسی پرونده اش ارائه نداد و میگفت نتوانسته است آنها را با خود از ایران بیاورد که این برای مسئولان رسیدگی به پرونده او بسیار مشکوک و غیر طبیعی جلوه میکرد . در بین برخی ایرانیان پناهجو در اروپا چنین شایعه ای وجود دارد که یک پناهجو نباید هیچگونه مدرکی درباره هویت خود ارائه دهد ، چون با ارائه این مدرک دولت میزبان قادر خواهد بود برای او بلیط هواپیما تهیه کند و دیپورتش نماید . این شایعه نادرست به باوری مهم در بین بسیاری از پناهجویان ایرانی ساکن اروپا تبدیل شده است در حالیکه اولین نیاز در بررسی پرونده درخواست پناهندگی احراز هویت شخص درخواست دهنده میباشد .


بیانیۀ انجمن پژوهشگران ایرانی مستقر در اروپا و وضعیت ناگوار پناه‌جویان ایرانی

در حالی که برخی خبرها حکایت از اعتصاب غذای تعدادی از پناه‌جویان ایرانی درسوئد و انگلستان دارد، انجمن پژوهشگران ایرانی مستقر در اروپا با صدور بیانیه‌ای خواستار آن شده‌اند که دولت‌های اروپایی پرونده پناه‌جویان ایرانی را با دیدی مثبت بررسی کند. بیانیه این انجمن در حالی صادر شده است که برخی از پناه‌جویان ایرانی در لندن و گوتنبرگ دست به اعتصاب غذا زده‌اند. در لندن هفت نفر از پناه‌جویان در مقابل ساختمان عفو بین الملل در لندن با دوختن لب‌های خود نسبت به آنچه که آن را عدم رسیدگی به پرونده‌هایشان می‌خوانند، دست به اعتصاب زده‌اند. بیش از پنجاه نفر از پناه‌جویان ایرانی در سوئد که حدود شصت روز است در اعتراض به چگونگی بررسی پرونده‌های مهاجرت در این کشور دست به تحصن زده‌اند، با چادر زدن در مرکز شهر گوتنبرگ دست به اعتصاب غذا زده‌اند. پیش از این نیز خبری منتشر شده بود که براساس آن یکی از پناه‌جویان ایرانی در هلند پس از عدم پذیرش در این کشور و عدم موفقیت در اخذ اقامت دست به خودسوزی زده بود.


متن کامل بیانیه ای که توسط انجمن پژوهشگران ایران منتشرشده به شرح زیر است :

انتخابات تقلبی ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ که موجب تظاهرات توسط میلیون ها نفر از شهروندان گردید و با سرکوب وجشیانه توسط رژیم جمهوری اسلامی با تیراندازی، شکنجه، تجاوز به عنف، اعدام و دستگیری و زندانی کردن معترضان مواجه شد که بطور کامل در تاریخ ثبت شده است. بسیاری از مردان جوان و فعالان جنبش زنان پس از آن مجبور به فرار از میهن خود شدند و به دنبال پناهندگی به کشورهای مختلف اروپایی رو آوردند. با اتکا به اعلامیه جهانی حقوق بشر که پس از جنگ جهانی دوم به تصویب رسید تعداد زیادی از ایرانیانی که از ترس آزار و اذیت به خاطر دیدگاه های سیاسی خود تحت تعقیب بودند به دنبال پناهگاهی در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه ، یونان ، آلمان ، فرانسه ، کشورهای اسکاندیناوی و بریتانیا مهاجرت کردند. در این راستا در یک ماه گذشته یک ایرانی پناهنده که تقاضای پناهندگی اش رد شده بود در آمستردام خود را به آتش کشید و یک گروه از پناهندگان ایرانی در یونان به اعتصاب غذا دست زدند.

اقدامات برجسته و مشخص اعتصاب غذای پناهندگان ایرانی مورد توجه رسانه های جهانی قرار گرفته و پس از آن محکومیت جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته است. ین اقدام جسورانه پناهندگان ایرانی هیاهوی تبلیغاتی جمهوری اسلامی در بحرین, و سایر کشورهای منطقه جمهوری اسلامی را به انتقام علیه خانواده های این پناهندگان واداشته, خانواده های آنها را تحت تعقیب قرار داده و به آزار و اذیت کردن آنها پرداخته اند.

در چنین شرائطی و با توجه سوابق وحشتناک ضد بشری تروریستهای دولتی جمهوری اسلامی ، ما مصرانه از دولت های غربی می خواهیم که با نهایت همدردی و با دیدی مثبت پرونده های پناهندگان ایرانی را بررسی کنند.

Saturday, May 7, 2011

پناهندگان ایرانی‌ در یونان و حقوق مفقوده


اگر دولت یونان حقوقی جهت پناهندگان دریافت میکند پس این پولها در کجاها خرج میشود و اگر دریافت نمیکند چرا علناً اعلام نمیدارد؟

امروز بعد از ظهر مورخۀ 6/5/2011 پناهندۀ ایرانی به نام مصطفی حیدری چهل و هشت ساله دارای دو فرزند که دو سال است مدارک قانونی اقامت (پاسپورت یونانی) گرفته و به دلیل بی توجهی مسئولان یونانی از دادن حداقل امکانات زندگی به پناهندهها، پس از بارها مراجعه به سازمانها و ارگانهای یونانی برای گرفتن حداقل حقوق پناهندگی، به ناچار در مقابل بی توجهی دولتمردان یونانی، قصد پرتاب خود از بالکن سازمان حمایت از پناهندگان مینماید .
در پایان پس از اینکه ایشان در حال گفتگو با مسئولین سازمان از روی بالکن بوده مامورین موفق به گرفتن ایشان گردیده و. او را 
به داخل ساختمان هدایت میکنند.

Thursday, May 5, 2011

پناهندگان ایرانی‌ در نروژ

در حالی‌ که وضعیت زندگی‌ و همچنین وضعیت روحی و روانی‌ پناهندگان ایرانی‌ در نروژ بسیار وخیم و تاسف بار است، نروژیها خود را برای جشن روز ملی‌ نروژ(۱۷می) که سراسر ملی‌ گرایی و نروژ گرایی است آماده میکنند، و آنها برای پناهندگانی که سالها زندگی‌ خود را در نروژ سپری کردند و از حق و حقوق انسانی‌ و اجتماعی نروژ محروم هستند هیچ ارزش و احترامی قائل نیستند، و در عوض آنها(نروژیها) از غیر نروژیها انتظار دارند به تمام ارزش‌های ملی‌ و فرهنگی‌ نروژ احترام بگذارند، و یکی‌ از احزاب نروژی اعلام کرده که غیر نروژیها و مخصوصا پناهندگان بهتر هست که در این روز در اجتماع و مکانهای عمومی‌ نروژ ظاهر
نشوند !ه

دیر بجنبیم این حیوونای بور یه هولوکاست روی ما پیاده میکنند .